Skip links
Amsterdam, snelle fietsers op de rijbaan

Amsterdam, Snelle fietsers op de rijbaan

Vanaf 18 april tot en met 19 juli kunnen snelle fietsers op twee Amsterdamse straten tijdelijk uitwijken naar de rijbaan. Met deze proef wil de gemeente onderzoeken of hierdoor de veiligheid op fietspaden kan worden vergroot. Op de Eerste Constantijn Huygensstraat en Bilderdijkstraat mogen fietsers die een snelheid van 20 km/u of meer bereiken, gebruik maken van de rijbaan waar een maximumsnelheid van 30 km/u geldt. Duidelijke borden en markeringen geven aan waar fietsers de rijbaan kunnen betreden en verlaten.

Door de opkomst van verschillende soorten elektrische fietsen, zoals bakfietsen en fatbikes, constateert de gemeente dat er steeds minder ruimte is op de vaak smalle fietspaden in de hoofdstad. Dit heeft tot gevolg dat de verkeersveiligheid op fietspaden steeds meer onder druk komt te staan. Volgens de gemeente is de helft van de slachtoffers van verkeersongevallen waar een ambulance aan te pas komt, een fietser.

Momenteel onderzoekt het Rijk de regelgeving rondom elektrische fietsen, waaronder mogelijke maximumsnelheden, minimumleeftijd en rijbewijseisen. Eerder hebben steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht verzocht om bepaalde situaties waarin elektrische fietsen niet op het fietspad mogen rijden, te kunnen bepalen vanwege de beperkte ruimte en de drukte.

De indeling van fietsers op basis van snelheid is als volgt:

Fietsers die 20 kilometer per uur of langzamer rijden, dienen op het fietspad te blijven, waar een adviessnelheid van 20 kilometer per uur geldt.

Fietsers die sneller dan 20 kilometer per uur willen rijden, mogen gebruik maken van de rijbaan. Dit is echter niet verplicht.

Voor alle weggebruikers op de rijbaan waar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt, geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. E-bikes mogen tot maximaal 25 kilometer per uur trapondersteuning bieden.

De proef loopt tot en met 19 juli en de resultaten worden eind dit jaar verwacht. Bij een succesvolle uitkomst van de proef zal verder onderzoek worden gedaan naar mogelijke vervolgstappen.

Letselschade bij fietsers:

Fietsen wint snel aan populariteit als een gezonde en milieuvriendelijke vorm van transport. Echter, met de groei van het aantal fietsers neemt ook het aantal verkeersongevallen toe, wat kan leiden tot ernstige letselschade bij fietsers.

Risico’s voor fietsers

Fietsers zijn kwetsbaar in het verkeer vanwege hun beperkte bescherming ten opzichte van andere weggebruikers, zoals auto’s en vrachtwagens. Enkele veelvoorkomende oorzaken van letselschade bij fietsers zijn:

Aanrijdingen door motorvoertuigen: Een van de meest voorkomende oorzaken van letsel bij fietsers zijn aanrijdingen met auto’s, vrachtwagens of motorfietsen. Dit kan variëren van lichte verwondingen tot ernstig traumatisch letsel, zoals botbreuken, hersenletsel en rugletsel.

Valpartijen: Fietsers kunnen ook letsel oplopen door valpartijen als gevolg van glad wegdek, losliggende stenen of obstakels op fietspaden. Dit kan leiden tot kneuzingen, schaafwonden en in ernstigere gevallen, breuken.

Deuren van geparkeerde auto’s: Fietsers lopen het risico om geraakt te worden door de deuren van geparkeerde auto’s die plotseling worden geopend zonder dat de bestuurder kijkt of er een fietser aankomt. Dit kan ernstige verwondingen veroorzaken, vooral bij fietsers die met hoge snelheid rijden.

Rechten van fietsers na een ongeval

Wanneer een fietser betrokken raakt bij een verkeersongeval, hebben zij bepaalde rechten met betrekking tot letselschadevergoeding. De aansprakelijkheid bij een verkeersongeval tussen een motorvoertuig en een fietser wordt bepaald door artikel 185 van de Wegenverkeerswet. Dit artikel biedt fietsers bescherming en recht op schadevergoeding.

Volgens artikel 185 hebben gemotoriseerde voertuigen (bijna alle voertuigen met een motor of elektromotor) de verplichting om de schade van een fietser of voetganger bijna altijd voor minimaal 50% te vergoeden. Voor kinderen tot 14 jaar geldt zelfs een vergoeding van 100%.

De wet is opgesteld om de kwetsbaarheid van fietsers te erkennen en hen te beschermen in geval van een verkeersongeval. Het biedt fietsers de mogelijkheid om een passende vergoeding te ontvangen voor de geleden letselschade.

Direct uw letselschade melden:

Het melden van letselschade bij onze klantenservice is een belangrijke eerste stap om uw  rechten te waarborgen.

U kunt ons bereiken via 088-4560123, WhatsApp of het contactformulier.

10 Tips voor Veilig Fietsen

1 Communiceer duidelijk je intenties:

  • Geef richting aan.
  • Verminder snelheid bij naderen van kruispunten, driesprongen of zebrapaden.
  • Maak een gebaar bij het verlenen of accepteren van voorrang.

2 Zoek oogcontact:

  • Zorg dat je elkaar ziet voor meer veiligheid.

3 Geef elkaar ruimte:

  • Parkeer je fiets of auto niet op hinderlijke plaatsen op het fietspad of trottoir.
  • Houd voldoende afstand bij het passeren van anderen.

4 Respecteer elkaars snelheid en mogelijkheden:

  • Begrijp de verschillen in mobiliteit en snelheid.
  • Wees geduldig en begripvol jegens medefietsers.

5 Denk aan anderen:

  • Kijk over je schouder voordat je inhaalt.
  • Bel zachtjes wanneer je anderen passeert.
  • Gebruik je mobiele telefoon niet tijdens het fietsen.

6 Vermijd de rand van de weg:

  • Houd rechts, maar fiets niet te dicht langs de rand om valpartijen te voorkomen.

7 Fiets alleen naast elkaar als het veilig is:

  • Let op tegenliggers en anderen die willen passeren.
  • Ga indien nodig achter elkaar fietsen voor meer ruimte.

8 Voorkom haast en stress:

  • Neem de tijd en kom veilig aan op je bestemming.

9 Let op de dode hoek:

  • Vermijd de dode hoek van voertuigen, vooral bij vrachtwagens.
  • Haal niet rechts in en stop niet naast maar liever achter een vrachtwagen.

10 Gebruik fietsverlichting:

  • Investeer in goede fietslampjes voor betere zichtbaarheid, zowel voor auto’s als andere fietsers.
Hulp na Ongeval gebruikt cookies voor een complete ervaring,
× Schademelden via WhatsApp